ONLINEKURSENS INNEHÅLL

Kurspris: 1 995 kr

    1. Välkommen - och tips för hur du tar till dig våra webbkurser på bästa sätt

    2. Bläddra i kurspresentationen

    3. Ladda ner FIRO-modellen

    4. Ladda ner appen för iPhone och få bästa access "on the go"

    5. Information om case och egenuppgifter du ska genomföra

    1. Introduktion till delkursen

      GRATIS DEMO
    2. Lektion 1: Kartlägg gruppens sammansättning och egenskaper

      GRATIS DEMO
    3. Fakta: Att kartlägga gruppens sammansättning och egenskaper

    4. Lektion 2: Att tänka på när du ska sätta samman din grupp

    5. Lektion 3: Spelplan för dina och gruppens förväntningar på varandra

    6. Lektion 4: Skapa en känsla av samhörighet - KASAM metoden

    7. Lektion 5: Genomgång av FIRO (Fundamental Interpersonal Relations Orientation)

    8. Lektion 6: Genomgång av utvecklingsnivå 1 (Tillhöra)

    9. Lektion 7: Genomgång av mellannivå 1 (Gemyt)

    10. Lektion 8: Genomgång av utvecklingsnivå 2 (Rollsökning)

    11. Lektion 9: Genomgång av mellannivå 2 (Idyll)

    12. Lektion 10: Genomgång av utvecklingsnivå 3 (Samhörighet)

    13. Sammanfattande föreläsning om FIRO

    14. Några avslutande ord

    1. Del 1 av zoomföreläsningen - FIRO

    2. Del 2 av zoomföreläsningen - FIRO

    1. Att tillämpa FIRO-teorin för att hjälpa en grupp att lösa konflikter

    1. Uppgift #1 - att hjälpa en grupp som befinner sig i "tillhöra"

    2. Uppgift #2 - hur du kan få en grupp att stanna kvar i "samhörighet"

    3. Uppgift #3 - hur du möter gruppen och tydliggör förväntningar

    4. Uppgift #4 - att leda gruppen ett par månader in i din nya anställning

    5. Uppgift #5 - att leda gruppen genom en större motgång

    1. Kunskapskontroll

KURSENS ÖVERSIKT

  • 10 x inspelade lektioner
  • 5 x egenuppgifter
  • Kunskapsprov

KURSBESKRIVNING

Det är viktig för alla chefer och ledare att veta hur du på bästa sätt sätter samman och leder grupper, för att skapa engagemang, motivation och att nå mål.

FIRO, som står för "fundamental interpersonal relation orientation", och är en teori om mänskliga relationer som utvecklades av Will Schutz på 1950-talet. Teorin fokuserar på tre grundläggande behov som människor har i sina mellanmänskliga relationer:

  • Inkludering: Behovet av att känna sig accepterad och involverad i en grupp eller relation. Detta inkluderar både att ge och ta emot uppmärksamhet, stöd och erkännande från andra människor.
  • Kontroll: Behovet av att känna sig kompetent och ha en viss grad av makt och inflytande över situationen och andra människor. Detta inkluderar att ge och ta emot direktiv, råd och feedback.
  • Intimitet: Behovet av att känna sig nära och ansluten till andra människor på en djupare nivå. Detta inkluderar att dela personliga känslor, tankar och erfarenheter med andra människor.

Schutz menar att dessa tre behov påverkar människors beteende och relationer med andra människor. Teorin om FIRO är mycket inflytelserik inom områden som psykologi, ledarskap och organisationsutveckling. FIRO används för att förstå gruppdynamik, konflikthantering och hur man kan skapa mer effektiva och tillfredsställande relationer på arbetsplatsen samt hur du som ledare kan få gruppen att ta eget ansvar för att arbeta mot och nå gemensamma mål.

I kursen får du bland annat lära dig om FIRO för att hjälpa grupper att utvecklas, bli motiverade och ta eget ansvar, samt om KASAM - en känsla av sammanhang, och varför det är så viktigt med tydliga mål, och förväntningar, och vad som händer i organisationer där förväntningar och mål är otydliga.

 Se en introduktion till de digitala egenstudierna.

KÖP KURSEN

När du köper kursen får du tillgång till materialet i 90 dagar. När du genomfört kursen och klarat det avslutande testet skickar vi ditt diplom via e-post.

  • 1 995,00 kr

    Priset är inkl. 25% moms.

    KÖP

Läs fullständiga kursvillkor, köpevillkor och vår integritetspolicy HÄR.

KURSLEDARE

Johan Birath

Som tidigare VD och säljchef inom bland annat Media, TECH, E-Commerce och Kommunikation, erbjuder Johan en expertis i affärsdrivet ledarskap, förändringsledning och försäljning. Han har framgångsrikt arbetat i organisationer som Ticketmaster, Drama Queen Communication samt JCDecaux och lett dem genom utveckling- och förändring, digital transformation, ledarskaps- och organisationsutveckling samt förbättrat tillväxt och lönsamhet.

PROVA NÅGRA POULÄRA KURSAVSNITT FRÅN VÅRA ONLINEKURSER